Het hoe van geluk? Nummer 1: Dankbaarheid....

Ik zat gisteren te denken over dankbaarheid. Niet het aangeleerde "dank je wel" als je vroeger een snoepje kreeg. Nee, echte dankbaarheid.

En tja, je kent me onderhand wel...ik ging op onderzoek.

En toen kwam ik uit bij een studie waarin dankbaarheid ook een grote rol speelt.

"The How, Why, What, When and Who of Happinness van Kristin Layous en Sonja Lyubomirsky".

Dit is een wetenschappelijk onderzoek, waarbij werd gekeken wat de invloed is van uitvoeren van positieve activiteiten. Maken deze activiteiten ons gelukkig? Ik ben er al achter gekomen dat vrijgevigheid echt leidt tot een groter geluksgevoel. Maar kunnen andere positieve activiteiten zorgen dat we nog gelukkiger worden?

Ook uit deze studie blijkt; geld maakt niet gelukkig. Status evenmin. Het geeft ons wel een geluksgevoel, maar we wennen aan dat gevoel en tja, dan zijn we toch weer niet optimaal happy.

Maar wat zorgt dan wel voor een aanhoudend geluksgevoel?

Uit het onderzoek bleek het volgende:
  • Op 40 % van ons geluksgevoel hebben we zelf invloed. 50% is genetisch bepaald en 10% wordt bepaald door externe omstandigheden. 
  • The World Health Organization voorspelt dat depressie doodsoorzaak nummer 2 zal zijn in 2020 en dat 30% van de bevolking er tegen die tijd aan zal overlijden. 
Hoe kunnen we zorgen dat dit laatste niet gaat gebeuren? En hoe kunnen we die 40% beïnvloedbaar geluksgevoel daadwerkelijk beïnvloeden?

Sonja Lyubomirsky heeft de resultaten van het bovenvermelde onderzoek uitgewerkt in een boek; "The How of Happiness" en daarin heeft ze het over een aantal positieve activiteiten, 12 stuks in totaal:

  1. Laat je dankbaarheid zien. 
  2. Wees optimistisch. 
  3. Pieker niet en vergelijk jezelf niet met anderen. 
  4. Wees zachtaardig, vriendelijk, empathisch en handel ook zo. 
  5. Onderhoud vriendschappen en relaties. 
  6. Ontwikkel overlevingsstrategieën. 
  7. Leer te vergeven.
  8. Doe meer dan nodig is. 
  9. Koester de vreugden in het leven. 
  10. Wees trouw aan je doelen. 
  11. Wees gelovig en/of spiritueel. 
  12. Zorg goed voor je lijf. 
Een aantal onderwerpen heb ik al besproken: optimisme, jezelf niet vergelijken met anderen, vriendelijkheid, vriendschappen...maar nog lang niet alles is behandeld.

Ik wil toch alle nummertjes langsgaan de komende tijd en vandaag begin ik dan ook met dankbaarheid.

Dankbaarheid voor wie je bent, voor de mensen om je heen. Het leven is niet vanzelfsprekend. We staan te weinig stil bij de wonderen om ons heen. Het is logisch dat elke lente alles groen wordt...toch? Dat in de winter sneeuw kan vallen.......dat de lucht in de vroege ochtend van december roze, oranje, geel en blauw is...met wat vlekjes paars. Dat is normaal. Moet je dankbaar zijn voor het moment dat je wakker wordt en uit het raam kijkt en dat kunstwerk in de hemel ziet? Pas als je beseft dat dat toch wel wonderbaarlijk is....wordt je dankbaar. Gek hè..hoe dat werkt...

Begin je dag dus met dankbaarheid. Zoals de zon opkomt, komt het gevoel van dankbaarheid naar boven. Sta elke ochtend even stil en denk: "Waar ben ik vandaag dankbaar voor? Mij lijkt dat soms wel lastig...vooral in de ochtendspits met de kids, maar ik ga er zeker aan werken!
Van belang is: niks is perfect. Realiseer je dat. Dan is er nog meer om dankbaar voor te zijn.

Stimuleer anderen. Laat ze zien hoe goed ze het eigenlijk hebben, ook al voelen ze dat soms niet. Wees het zonnetje als de ander last heeft van donderwolken. Het gesprek dat hieruit voort zal komen, zorgt weer voor een interessant moment. En goede gesprekken zijn belangrijk.

Bij alle artikelen en boeken die ik heb gevonden over het onderwerp dankbaarheid werd gesproken over het bijhouden van een dagboek. Daarin kun je schrijven waarvoor je dankbaar bent. Je kan dit op een vast tijdstip per dag doen, bijvoorbeeld meteen als je wakker bent of voor je gaat slapen. Zo sta je even stil bij de echte rijkdom in je leven en is het gemakkelijker om tevreden en dankbaar te zijn! Ik hou ook een dagboekje bij. Ik schrijf geen ellenlange verhalen en noteer eigenlijk alleen de leukste, belangrijkste en soms vreemdste dingen van die dag. Het is dus gemakkelijk om dan ook aan te geven waar je dankbaar voor bent. Bij de Action (mijn favo snuffelwinkel of all time!!) vindt je hele leuke notitieboekjes die ideaal zijn om je dankbaarheid in vast te leggen.

Dankbaarheid laat je dus zien wat mooi is, wat wonderbaarlijk is. Het werkt dus eigenlijk zo: je moet je hart en je ogen open zetten om te zien wat je leven te bieden heeft en om te voelen waar je dankbaar voor kan zijn. Mooi toch!

Ik ga deze week een brief schrijven. Een brief waarin ik iemand ga bedanken voor alles wat diegene voor mij heeft gedaan. Gewoon...omdat het kan en omdat het belangrijk is. Voor diegene, maar zeker ook voor mij. Dankbaarheid brengt je dus ook dichter bij elkaar....wat een mooie bijkomstigheid!

Tijd voor bezinning...ik ga eens even nadenken wat ik allemaal in de brief ga schrijven. En kerst komt eraan...dus dat is het ideale moment om de brief te overhandigen. Want is er eigenlijk een mooier cadeau dan dankbaarheid?



Morgen is weer een nieuwe dag! Wees er dankbaar voor!

Veel liefs, een dankbaar moedertje...xxx






Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles over aangeleerde hulpeloosheid en hoe de olifant eindelijk kon ontsnappen....

Wat is vandaag de dag nog echte schoonheid?

Optimist vs. Pessimist vs. Realist of toch Opportunist? Welke levenskijk kies jij?